Sednem biznesu dla firm IT, jest wytwarzanie oprogramowania na zamówienie klienta. Usługa ta jest na tyle złożona i skomplikowana, że wymaga odpowiedniego podejścia ze strony zarządzania. Często stanowi to spore wyzwanie dla firm produkujących oprogramowanie. Dlatego stale poszukiwane są coraz lepsze sposoby na zarządzanie projektami. W miarę upływu lat powstało kilka metodologii, które znacznie usprawniły sposób prowadzenia projektów z branży IT. Jednymi z takich metodologii są Scrum oraz Kanban, stanowią one efektywne sposoby na zarządzanie projektami. Jak działa Scrum i jak zaimplementować go w firmie?
Metodologia Scrum w projektach z branży IT
W tej metodologii stosowane są dwie role w zespole programistycznym, są to Scrum Master oraz Product Owner. Scrum Master odpowiada za poprawne przebieganie procesów w metodologii Scrum. Product Owner odpowiada za to, żeby końcowy produkt był zgodny z początkowymi oczekiwaniami. Zatem Product Owner występuje w roli adwokata klienta oraz jest osobą, która wie czemu i po co dany produkt powstaje. To Product Owner zatwierdza projekty oraz daje opinię o tym, czy rozwój projektu idzie w dobrym kierunku.
Sprawdź szkolenie z zarządzania projektami
Istotnym elementem tej metodologii jest wycena i podział zadań. W czasie sesji planningowej cały zespół ocenia, jak duże są poszczególne zadania. Ocena ta przebiega poprzez przypisania do zadania wartości liczbowej. Wówczas, po zakończonym planowaniu zespół wie, jaką wartość czasową mają wszystkie zadania. Wtedy wspólnie decydują, które zadania zostaną zrealizowane w pierwszej kolejności, a które mogą jeszcze zaczekać.
Praca w tej metodologii odbywa się w tak zwanych „sprintach”. Sprint jest to jednostka czasu, zwykle są to dwa tygodnie, w czasie której realizowane są dane zadania. Zwykle nie wszystkie zadania wchodzą do sprintu i po to właśnie robi się wycenę zadań, aby racjonalnie oszacować, ile zespół da radę zrobić w ciągu danej jednostki czasu. Metoda ta jest bardzo skuteczna i zdecydowanie usprawnia zarządzanie projektami w firmach IT.